Internetetiquette of netiquette is eenvoudigweg professioneel en sociaal gedrag dat online als gepast wordt beschouwd. Dit houdt in dat je beleefd en hoffelijk moet zijn tegen iedereen die je tegenkomt. Net zoals je dat zou moeten doen in persoonlijke gesprekken. Jouw houding bepaalt of nettiquette betekenis heeft in jouw zakelijke verplichtingen en relaties in het echte leven.
Nettiquette is essentieel: jouw online activiteiten zijn een weerspiegeling zijn van jou en jouw bedrijf. Ongeacht of dit afwijkt van de manier waarop jij jezelf persoonlijk presenteert.
Digitale voetafdruk
Alles wat je online plaatst of verzendt, laat ook een digitale voetafdruk achter die naar jou kan worden herleid. Netiquette is belangrijk bij het runnen van een bedrijf. Eén verkeerd ingeschat bericht op jouw sociale mediapagina kan al verstrekkende gevolgen hebben.
Of één onverstandige e-mail die naar een investeerder of potentiële klant wordt gestuurd, kan de ondergang van uw bedrijf betekenen. Of op zijn minst de reputatie beschadigen waar je zo hard aan hebt gewerkt.
Nettiquette-regels om naar te leven
De online omgeving lijkt een bepaald niveau van roekeloosheid en tactloosheid bij mensen naar boven te brengen. Ze vergeten vaak dat alles wat ze online zeggen, of liever gezegd posten en verzenden, hen nog steeds vertegenwoordigt. Het is belangrijk om de basisprincipes van een goede netiquette te kennen.
- Onthoud altijd dat er een mens aan de andere kant van het scherm staat. Je praat met een persoon, dus wees altijd hoffelijk en respectvol.
- Weet in welk deel van cyberspace jij je momenteel bevindt. De juiste chatnetiquette verschilt sterk, afhankelijk van welk platform je gebruikt.
- Houd altijd rekening met de tijd en bandbreedte van anderen.
- Deel jouw kennis vooral met nieuwelingen. Op dezelfde manier waarop je iedereen zou helpen die jouw expertise in het echte leven nodig heeft.
- Wees verantwoordelijk voor de dingen die je online zegt of plaatst. Houd er rekening mee dat er wettelijke richtlijnen en cyberwetten zijn waaraan je je moet houden.
Zakelijke impact nettiquette
Het succes van een bedrijf wordt niet alleen gemeten aan de hand van hoe efficiënt je levert zoals beloofd. Maar ook aan de manier waarop je omgaat met alle mensen die direct of indirect verband houden met jouw bedrijf. Van leads tot klanten, van investeerders tot werknemers. De verbindingen die je met deze mensen opbouwt, kunnen een positieve of negatieve invloed hebben op jouw bedrijfsvoering.
Het mooie is dat er inmiddels verschillende communicatiemiddelen zijn, waarvan een groot deel online. Met dit in gedachten is het noodzakelijk om professioneel te handelen op al jouw online kanalen.
Nettiquette voor je bedrijf
Hier zijn drie belangrijke positieve gevolgen voor jouw bedrijf als je ervoor kiest om altijd de juiste netiquette toe te passen.
1. Echt partnerschap
Zoals eerder vermeld, is de relatie met de mensen met wie je zaken doet van belang. Door niet onbeleefd, persoonlijk of online te zijn, kun je sterke en oprechte relaties opbouwen. Niet dat je iets terug moet verwachten, maar mensen zullen eerder iets teruggeven aan degenen die hen compassie hebben getoond. Kies ervoor vriendelijk te zijn, altijd.
Door bijvoorbeeld je gedachten te filteren in plaats van direct online te typen wat er in je hoofd opkomt. Zo onderdruk je alle negatieve uitspraken die een grote impact kunnen hebben op je relatie met de mensen op dat kanaal.
2. Sterke geloofwaardigheid
Door de bel- of e-mailethiek in acht te nemen, of welke online platforms je ook gebruikt. Dit laat niet alleen een geweldige indruk van jou achter, maar ook voor jouw merk. Als je consequent attent en gevoelig bent, toon je de grootst mogelijke professionaliteit die uiteindelijk de geloofwaardigheid opbouwt en versterkt. Als je eenmaal geloofwaardig genoeg bent, komt het vertrouwen vanzelf bij mensen naar boven.
3. Vermindering van miscommunicatie
Met jouw hectische agenda is het begrijpelijk dat je het niet kunt veroorloven om de fout in te gaan als je communiceert. Je moet echter voorzichtig zijn, want er is een dunne grens tussen eerlijk zijn en onbeleefd of arrogant zijn.
Door het ontbreken van lichaamstaal is miscommunicatie een veelvoorkomend probleem bij het gebruik van digitale communicatiemethoden zoals sms en e-mail. Het laatste dat je wilt, is dat je mensen die je probeert te bereiken, beledigd of kwaad maakt.
De juiste etiquette moet worden toegepast op alle online platforms en apparaten. Inclusief sociale media, webforums, e-mails, computers, berichtenuitwisseling en meer. Het loont altijd de moeite om een bewuste poging te doen om beleefd en hoffelijk te zijn in al jouw online transacties.
Uiteindelijk komt het allemaal neer op respect voor anderen en respect voor jezelf. Lees ook eens over de betekenis van JOMO en FOMO.